Html5-banners worden steeds vaker gebruikt als vervanging voor Flash-banners, omdat Flash niet wordt getoond op de iPad en iPhone. Ook wordt Flash sinds 2012 niet meer standaard ondersteund door Android en heeft de Chrome-browser vanaf september 2015 een pausefunctie voor Flash-banners. Bij een groeiend aandeel mobiele gebruikers van internetsites, is dit van toenemend belang. Flash verliest zijn populariteit en wordt langzamerhand vervangen door Html5.

Ten opzicht van Html4 biedt Html5 ook mogelijkheden om interactieve content af te spelen, zonder gebruik te maken van een Flash Player-plug-ig. Met Html5 zijn net als met Flash geanimeerde banners te maken en zijn video’s te tonen, maar de mogelijkheden zijn momenteel nog iets beperkter qua lettertypen en animaties. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om een fraaie banner te kunnen maken. Bovendien ontwikkelt Html5 zich snel.

3th Party of Self Contained Html5

HTML5-banners zijn te maken met bijvoorbeeld Adobe Edge of met Google Web Designer. Houdt daarbij rekening met het maximaal aantal kb’s voor een banners (zie hieronder). Ook kunnen Html5-banners, net als Flash-banners, worden gepubliceerd met behulp van een 3th Party Tag van bijvoorbeeld Weborama (voorheen Adrime), die de Html5-banner host. Een andere optie is om een DoubleClick Campaign Manager tag (DCM) aan te leveren, waarbij de banner door de DCM-adserver wordt gehost.

Adobe Edge

Denk er bij Adobe Edge aan om de loadComposition-functie te voorzien van de absolute URL waar het materiaal wordt gehost. Een projectnaam in de loadComposition-functie verwijst namelijk naar lokaal opgeslagen bestanden. U dienst dan zelf het beeldmateriaal te hosten.

Flash omzetten naar Html5

Flash-bestanden (SWF) zijn eenvoudig om te zetten naar een Self Contained Html5-bestand. Dit kan eenvoudig met de online tool Swiffy van Google Developers. Een Self Contained Html5-bestand, ook wel Standalone Html5 creative genoemd, bevat zowel het script als alle (beeld)bestanden in een enkel Html5-bestand.

‘Html5 creative bundle’ in een ZIP-file zijn voor Mobility Media niet bruikbaar, omdat wij niet zelf het materiaal kunnen hosten.

Voordelen Html5-banner

    • Wordt goed getoond op iPad en iPhone (dit in tegenstelling tot Flash-banners);
    • Er is maar één versie van een banner nodig voor alle beschikbare apparaten;
    • Wordt ondersteund door alle moderne browsers, tablet en smartphones;
    • Banners zijn eenvoudig aan te passen, omdat het om gewone Html gaat.

Nadelen Html5-banner

      • Het aantal te gebruiken lettertypen is beperkter dan bij Flash;
      • Biedt iets minder mogelijkheden dan Flash;
      • Werkt niet altijd op oudere browsers.

Html5 aanleverspecificaties

    • Html5 banner met Initial load (banner wordt direct volledig geladen): Desktop/Tablet 150 kB, Mobiel 40 kB.
    • Html5 banner met Politely load (er wordt eerst een afbeelding geladen en de rest van de geanimeerde banner pas nadat alle content van de pagina is geladen): Desktop/Tablet 2 MB, Mobiel 300 kB.
    • Moet voorzien zijn van een ClickTag en URL naar de landingspagina op de site van de adverteerder.
    • Aanleveren als 3th Party Tag, DoubleClick Studio creative, DoubleClick Campaign Manager tag (DCM inred) of Self contained Html5 creative. Dus geen Html5 creative bundle in een ZIP-file.

Onze opdrachtgevers